Patates izdihamı haberimiz 'kamu düzenin korunmasına aykırı' sayıldı

img

DİYARBAKIR - Diyarbakır İl Jandarma Komutanlığı, valiliğin izdihama sebep olduğu patates dağıtımı haberinden rahatsız olduğu için ajansımızın internet sayfasını üst üste 7 kez kapattırdı. Mahkeme ise, söz konusu haberin "ağır eleştiri” içerip, "kamu düzeninin korunmasına aykırı" yayın olduğuna hükmetti.

 
Muhalif basın-yayın organları ve çalışanlarına yönelik izlenen baskı ve yasak politikaların devamı olan internet sitelerine erişim engelli rutin hal aldı. Herhangi bir kişi veya kurumun istemiyle mahkemeler, hızla erişim engelli getiriyor. Erişim engellerinin hedefindeki yayınlardan biri de Mezopotamya Ajansı (MA).
 
Ajansımızın “http://mezopotamyaajansi.com” uzantılı internet adresi, kurulduğumuz 20 Eylül 2017 tarihinden bu yana tam 34 kez erişime kapatıldı. Engel kararlarının son 7’si ise 14 Nisan-7 Mayıs tarihleri aralığında alındı. 
 
MA’nın 29, 30, 31, 32, 33 ve 34 uzantılı 6 internet sayfasına ilişkin farklı mahkemeler tarafından 7 kez erişim engeli getirildi. Diyarbakır 1, 3, 4, ve 5'inci Sulh Ceza Hakimlikleri tarafından alınan bu kararların arkasında ise Diyarbakır İl Jandarma Komutanlığı’nın başvuruları çıktı. 
 
İl Jandarma Komutanlığı, MA'da yayınlanan haberlerde "örgüt propagandası yapıldığı", "Türkiye Cumhuriyeti aleyhine kamuoyunu yanıltıcı, haksız ve olumsuz algı oluşturduğu", "Türkiye Cumhuriyeti devletinin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğünü bozmayı hedef aldığı" iddialarıyla erişim engeli getirilmesi talebiyle başvurularda bulundu. Bu başvuruların tümünde geçmiş dönemde kapatılmaya gerekçe yapılan haberler tekrar tekrar yeniden kapatılma gerekçesi olarak sunuldu. 
 
Mükerrer dosyalarla yapılan erişim engelli başvuruları hakimlikler tarafından kabul edilerek, MA'nın 6 URL adresine ilişkin erişim engeli kararı verildi. Bu konuda yapılan itirazlar ise kararlarda isabetsizlik bulunmadığı gerekçesiyle reddedildi.
 
PATATES DAĞITIMI İZDİHAMI HABERİ
 
Mahkemenin engelleme gerekçesi olarak kabul ettiği haberler arasında üreticinin elinde kalan patateslerin Tarım ve Orman Bakanlığı bütçesiyle alınıp, yurttaşlara bedava dağıtılması haberi de yer alıyor. 
 
Mahkeme, Diyarbakır'ın Bağlar ilçesinde yurttaşlara patates dağıtılması sırasında izdiham yaşanması sonrası Valiliğin yaptığı açıklamayı içeren "Valilik patates izdihamında halkı suçladı: Provokasyon" başlıklı haberimizi, "ağır eleştiri" ve "kamu düzeninin korunmasına aykırı" yayın olarak kabul etti. 
 
BARONUN İŞKENCE RAPORU
 
Yine çocuğuna cinsel istismarda bulunan bir babanın tutuklanma haberini erişim engeli gerekçesi sayan Hakimliklerin aldığı erişim engeli kararlarının gerekçelerinden bir diğeri ise, 14 Nisan günü Diyarbakır'ın Sur ilçesine bağlı Sati (Zorava) mezrasında yaşanan köylülerin askerlerin işkence ve tehditlerine maruz kalmasına ilişkin Diyarbakır Barosu'nun hazırladığı raporunun yer aldığı haber oldu.
 
ÖLDÜRÜLDÜ DENİLENİN ÖLMEDİĞİNİ KANITLAMAK
 
Hakimlikler, İçişleri Bakanlığı’nın Diyarbakır'ın Lice ilçesinde çıkan çatışmada yaşamını yitirdiğini açıkladığı ancak MA'nın sağ yakalandığına dair fotoğraflarını paylaştığı HPG'li Abdulsıttar Özer'in haberi erişim kapatmaya gerekçe olarak sundu. Sonrasında hastanede olduğu ortaya çıkan Özer’le ilgili ajansımızın servis ettiği "Bakanlığın 'Operasyonda öldürüldü' dediği Özer'in elleri kelepçeli fotoğrafı çıktı" başlıklı haber de alınan erişim engeli kararlarının  gerekçeleri arasında yer aldı.
 
'DEVLET ALEYHİNE YAYIN YAPIYOR'
 
Mahkemeler, bu haberlere ilişkin aldıkları erişim engeli kararlarını şu gerekçeye dayandırdı: "Açıklanan bilgiler ışığında somut olay değerlendirildiğinde, başvuranın dilekçesi ekinde belirtilen URL adresinden yapılan paylaşımların terör örgütünü cebir ve şiddet içerikli yöntemlerini övücü ve meşrulaştırma amacı taşıdığı, Türkiye Cumhuriyeti devleti aleyhine kamuoyunu yanıltıcı olduğu, paylaşımların kamu düzenine aykırı şekilde terör örgütü lehine propaganda niteliği olduğu, söz konusu paylaşımların ilgili internet sitesi nezdinde birden fazla URL adresinde ve yoğun şekilde yer aldığı, bu anlamada yazı ve yorumların ağır eleştiri sınırları içerisinde olduğu anlaşılmakla talebin kabulüne dair karar verilmiştir."